Waarom willen we zo graag weten of een artikel gesponsord is?

Bloggen, Psychologie

waarom willen we zo graag weten of een artikel gesponsord is

Een paar weken geleden schreef ik al eens een artikel over geld verdienen met bloggen. Ik behandelde toen enkele onderdelen, zoals de discussie of het wel of niet kan om als blogger geld te verdienen, hoeveel je voor een gesponsord artikel mag vragen en waarom er vaak zo geheimzinnig wordt gedaan over hoeveel bloggers verdienen. Mijn plan was eigenlijk om nadien nog een blogpost te maken over transparantie rondom gesponsorde artikelen. Ik zou jullie vertellen of het ik per se nodig vond dat het expliciet vermeld wordt als een artikel gesponsord is, en zou jullie naar jullie mening vragen. Het artikel was zelfs al geschreven. Maar toen bedacht ik me plots dat ik het over een andere boeg wilde gooien! Want wat ik zo fascinerend vind, is waarom we allemaal zo graag willen weten of een artikel gesponsord is. Daar ga ik in dit artikel dus verder op in!

Ik heb het gevoel dat heel veel bloggers (en lezers) het er over eens zijn dat het belangrijk is om duidelijk te vermelden wanneer een artikel gesponsord is. Dat merkte ik ook al aan jullie reacties op mijn vorige artikel omtrent gesponsorde posts. Terwijl ik het in dat artikel zelf eigenlijk helemaal nog niet over die transparantie had (want dat ging ik dus in het volgende artikel – dit dus – behandelen), haalden velen onder jullie spontaan het belang hiervan aan. Jullie vonden allemaal dat bloggers expliciet moeten vermelden dat een artikel gesponsord is. Zelf vind ik transparantie naar mijn lezers toe ook heel erg belangrijk. In het dagelijks leven ben ik een heel eerlijke en open persoon, en ik vind het belangrijk om dat ook op mijn blog te weerspiegelen. Ik heb over het algemeen geen problemen om iets persoonlijks te delen en ben erg open over alles. En tóch ben ik nu net diegene die wat minder strikt is in het expliciet vermelden wanneer een artikel gesponsord is.

Ik moet toegeven dat ik zelf ook opmerk dat ik het soms vervelend vind als het niet helemaal duidelijk is of een artikel/video nu gesponsord is of niet. Soms voel ik me zelfs een beetje ‘bedrogen’ als ik pas achteraf (of helemaal niet) te weten kom of een artikel gesponsord is. Maar waarom eigenlijk? De meeste bloggers proberen gesponsorde artikelen altijd zo veel mogelijk te laten aansluiten bij hun blog en zichzelf als persoon, en beloven altijd eerlijk hun mening te geven, ook wanneer een artikel gesponsord is. Zelf probeer ik dit ook altijd goed te doen. Laatst ontving ik bijvoorbeeld een Veet Spawax, waar ik niet zo enthousiast over was. Dat heb ik dan ook eerlijk in mijn review beschreven. Dus waarom is het dan zo belangrijk om te weten of een artikel gesponsord is of niet? Waarom willen we dat eigenlijk per se weten?

Volgens mij draait het om twee dingen (bij mij althans): nieuwsgierigheid en angst om misleid te worden. Ten eerste ben ik van nature erg nieuwsgierig en ben ik gewoon benieuwd of iemand een product heeft toegestuurd gekregen of ergens geld mee verdient. Gewoon omdat ik graag alles weet En ik denk dat wel meer mensen zich hierin zullen herkennen… Ten tweede denk ik dat iedereen ook wat bang is om misleid te worden door reclame. Bang dat we iets gaan kopen omdat iemand het aanprijst, en dat we nadien teleurgesteld zullen zijn. Bang om in de maling genomen te worden, ondanks dat bloggers ons beloven altijd eerlijk en authentiek te zijn…

En dat heeft dan weer een beetje met vertrouwen te maken, denk ik. Ergens lijken we er toch niet helemaal op te vertrouwen dat ze altijd volledig eerlijk zullen zijn. En ik moet eerlijk zeggen dat ik hen misschien ook niet altijd vertrouw… En misschien ben ik zelf ook niet altijd 100% eerlijk? Want als je iets gratis toegestuurd krijgt of betaald krijgt om ergens reclame voor te maken, tja, dan voelt het ook niet zo goed om dat product af te breken… Je wil namelijk goed overkomen en je hoopt in de toekomst misschien ook nog samenwerkingen met dat bedrijf of dat bureau te kunnen doen. En wordt het al snel moeilijk om je ongezouten mening te geven. Zelf zal ik het altijd eerlijk zeggen als een product me niet bevalt en probeer ik mijn ervaringen altijd zo eerlijk mogelijk te beschrijven. Maar ik geef toe dat ik – soms onbewust – een product dat ik ‘gewoon leuk’ vind misschien wel nog een tikkeltje leuker zal doen lijken, of mijn mening over een product dat me niet zo bevalt misschien een klein beetje zal verbloemen. En ik denk dat ik zeker niet de enige ben.

Dus ja, ondanks dat we allemaal ons best doen om zo eerlijk mogelijk te zijn, is er misschien weldegelijk een verschil tussen producten (of diensten) waarover we spontaan schrijven omdat we ze zo leuk (of net niet) vinden en producten die gesponsord zijn… En dat is dus misschien wel een goede reden waarom we het willen weten. Ik denk dat ik zelf sneller een product zal kopen dat iemand uit zichzelf enthousiast aanraadt, dan een product waarvan ik weet dat het gesponsord is… Omdat ik bang ben om misleid te worden. Maar dit gaat dan vooral over reviews. Wat met gesponsorde artikelen waarin je enkel een linkje zet en verder je mening over het product of bedrijf niet echt geeft, zoals deze samenwerking met Esprit bijvoorbeeld. Moet hier ook per se bij vermeld worden dat dit gesponsord is? Het mediabureau heeft me toen gevraagd om dat niet te doen en ik heb dat ook niet gedaan, omdat ik er zelf niet zo’n probleem in zie. Ik denk trouwens dat het ook echt overduidelijk is aangezien ik enkel kledij van Esprit getoond heb en er onderaan een link naar de site van Esprit bij stond… Ik vind het dus een beetje belachelijk van het bedrijf dat ze niet willen dat het erbij vermeld wordt, maar goed, dat terzijde… Bij dit soort artikelen vind ik dus niet dat je misleid kan worden, want ik toon gewoon items van de website die ik mooi vind en maak er wat combinaties bij. Oké, het zijn misschien niet allemaal kleren die ik zelf als eerste zou kiezen of kopen (als ik keuze had uit meer winkels dan alleen Esprit), maar maakt dat uit? Ik toon jullie gewoon wat kleding van Esprit, en verder bepaal je gewoon helemaal zelf of jij het mooi vindt en wil kopen of niet, toch?

Dus, mijn conclusie: bij reviews vind ik het belangrijk om erbij te vermelden dat ze gesponsord zijn, bij artikels met enkel een linkje vind ik het minder noodzakelijk… Natuurlijk is het geen moeite om het er wel bij te vermelden, dus voor mij geen probleem. Maar wat als bedrijven je expliciet vragen om het er niet bij te vermelden? Vroeger ging ik hier dus op in, maar sinds de reacties op mijn vorige artikel hierover niet meer… Ik kreeg toevallig enkele dagen later een mail voor samenwerkingen, maar ik mocht er niet bij vermelden dat het advertorials waren. Enerzijds vind ik dat een beetje stom, maar anderzijds kan ik er wel wat mee verdienen… En zoveel maakt het toch niet uit? Toch heb ik deze keer voor de samenwerking bedankt, enerzijds omdat ik weet dat jullie transparantie belangrijk vinden, en anderzijds omdat ik denk dat als alle bloggers hiervoor gaan bedanken, ze uiteindelijk wel akkoord zullen moeten gaan met een vermelding…

Ziezo, ik heb geprobeerd al mijn gedachten wat op een rijtje te zetten. Ik merk zelf dat mijn gedachten hieromtrent wat tegenstrijdig zijn. Enerzijds vind ik transparantie belangrijk en kan ik me er ook aan storen als bloggers niet laten weten of een artikel gesponsord is, anderzijds maakt het me niet zoveel uit en ben ik blij als ik (of een andere blogger) iets kan verdienen met een advertorial… Maar ik ben dus benieuwd naar jullie mening: vind jij het altijd nodig dat er vermeld wordt als iets gesponsord is? En waarom vind jij dat zo belangrijk? En is er een verschil tussen reviews en artikels met gewoon een linkje?

PS: Ik vind dit een heel interessant onderwerp en lijk er maar niet over uitgepraat te geraken. Elke keer ik een artikel over dit onderwerp schrijf, kom ik weer met een heleboel dingen die ik nog wil zeggen… Maar ik wil mijn artikel natuurlijk ook niet té lang maken. Het zou dus zeker kunnen dat er in de toekomst nog meer blogposts gerelateerd aan dit onderwerp zullen verschijnen Stay tuned!

Dit vind je misschien ook leuk:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

21 reacties op “Waarom willen we zo graag weten of een artikel gesponsord is?

  1. Waar ik eigenlijk nog nieuwsgierig naar ben: waarom zou het zo erg zijn als je geen samenwerkingen met bedrijven krijgt? Want dat zie ik steeds in je reacties op reacties terugkomen: dat je bang bent dat je geen samenwerkingen krijgt als je niet in het niet vermelden van sponsoring meegaat. Misschien ben je er niet van bewust dat je het zoveel noemt hoor

    Wat ik zie is een ontzettend mooie blog, met hele gave verhalen. Een jonge vrouw die werk heeft dat ze leuk vindt en daarmee haar geld verdient (en dus het geld van betaalde blogposts in principe niet nodig heeft, toch?), en die daarnaast een blog heeft over de dingen die zij belangrijk vindt. Die prachtige blog heb je ook als je geen samenwerkingen aangaat. Natuurlijk, inkomsten eruit genereren is supergaaf, en iets wat ik je zeker gun – en zelf ook niet af zou wijzen, mits het op mijn eigen manier gebeurt. Vandaar dat ik de vraag om wil draaien: niet ‘waarom vinden mensen transparantie zo belangrijk?’ maar ‘waarom vind ik samenwerkingen met bedrijven zo belangrijk dat ik uit angst die niet te krijgen het oké vind om die samenwerking voor mijn lezers te verzwijgen?’ (En dat niet omdat ik het veroordeel, maar voor die spiegel)

    Omdat ik Nederlandse ben, ben ik wettelijk verplicht om bij een artikel te vermelden als ik een product of betaling voor dat artikel krijg. Los daarvan vind ik het zelf ook belangrijk, omdat ik open wil houden waarom ik over een bepaald bedrijf schrijf. Dat is voor mij ook een paar keer de reden geweest dat ik niet met een bedrijf in zee ging. En behalve recensieboeken heb ik inderdaad nog geen gesponsorde of betaalde artikelen geschreven, maar dat vind ik oké. Ik ontwikkel mijn TOV toch wel, dat is niet afhankelijk van of ik betaald word of niet.
    Lees het vorige artikel van Jantine: Kleding met een randje schuldgevoelMy Profile

    1. Hoi Jantine, bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt het heel goed geformuleerd zodat het ook echt overkomt als het voorhouden van een spiegel en niet veroordelend, bedankt daarvoor. En bedankt voor je mooie complimenten! Ik begrijp je vraag ook wel, en was me er inderdaad niet van bewust dat ik zo bang ben om anders geen samenwerkingen te krijgen. Maar het is ook geen angst volgens mij, het is gewoon dat ik het wel fijn vind om samenwerkingen aan te gaan soms en bovendien gun ik het mezelf dat ik er soms iets kan mee bijverdienen omdat ik er ook veel tijd in steek. Ook droom(de) ik er ergens ook wel van om ooit deeltijds van mijn blog te kunnen leven, dus in die zin is het wel belangrijk om samenwerkingen te kunnen aangaan (dat schreef ik ook al ik andere artikelen over samenwerkingen met bedrijven). Bovendien vind ik het persoonlijk niet zo erg als het niet vermeld staat, zolang de blogger maar niets gaat verkopen waar hij totaal niet achter staat. Ik zie er gewoon niet echt het kwade van in om het niet te vermelden. Bij product placement in een televisieprogramma staat dat er toch ook niet bij en daar wordt toch ook geen drama van gemaakt? (Tenzij misschien in de eindgeneriek, geen idee want die lees ik nooit.) Enfin, iedereen zijn mening of idee daarover natuurlijk Maar ik vind het persoonlijk soms wel een beetje een issue: een samenwerking wel of niet aangaan? Enerzijds omdat ik zelf gewoon een twijfelaar en nadenker ben, anderzijds denk ik ook omdat er zoveel heisa rond is. Ik schreef er nog niet zo lang geleden nog eens een artikel over.

  2. Ik weet dat sommige bedrijven het vragen om iets niet te vermelden om de reden die hieronder al gegeven werd. Zelf zou ik dat nooit doen omdat het recht indruist tegen al mijn principes als blogger: eerlijk zijn naar mijn lezers toe. Het feit dat zo’n bedrijf dat vraagt vind ik ook compleet shady, dan liever een keertje niet. Maar dat is mijn mening.
    Lees het vorige artikel van Bibiane: Guilty pleasuresMy Profile

    1. Begrijp ik zeker, ik vind het ook wat vervelend dat een bedrijf het vraagt en vind eerlijkheid naar mijn lezers toe ook heel erg belangrijk. Anderzijds begrijp ik het ook wel om die reden: ze willen aan linkbuilding doen, daar betalen ze ons grotendeels voor, maar als we het vermelden lukt hen dat niet… Dus dan vraag ik me af: is het echt zo belangrijk om dat te weten? En als mensen het echt willen weten en het me vragen, zal ik altijd eerlijk zijn. Bovendien vind ik ook de psychologie hierachter heel erg interessant en gaat het artikel daar ook over. Ik vind het interessant waarom mensen dit zo graag willen weten. Maar goed, ik vind het echt een heel moeilijk onderwerp en weet het zelf ook allemaal niet zo goed, hoe ik hiermee moet/wil omgaan.
      Lees het vorige artikel van Kim: Is mijn blog wel leuk genoeg?My Profile

  3. Wat een leuk artikel heb je er van gemaakt Kim. In Nederland is het verplicht om reclame en samenwerking te vermelden en eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook wel fijn. Dit komt niet omdat ik mensen niet vertrouw of omdat ik nieuwsgierig ben, maar puur omdat ik zelf graag mijn mening wil vormen en daarvoor alle feiten wil hebben. Niet alleen over het product zelf (ingredientenlijst, plus en minpunten), maar ook de reden waarom iemand erover gaat schrijven. Soms zie ik iemand zeggen “ik kwam laatst zo’n leuke webwinkel tegen” terwijl ik zelf ook door dat bedrijf ben benaderd. Tja dat vind ik gewoon niet kunnen, hoe leuk je artikel dan ook maakt of hoe het bij je blog past. Met transparant zijn krijg je nooit die discussie en zul je sneller als oprecht gezien worden (mensen vragen zich toch sneller af waarom je iets er niet bij vermeldt haha) door je bezoeker. Dat is dan ook echt mijn reden: 100% eerlijkheid naar mijn bezoekers om zelf hun mening te vormen en oja omdat het vanuit de wet verplicht is haha Hoe dan ook superleuk dat je hierover schrijft en jouw mening deelt: is altijd leuk om beide kanten van het verhaal te horen.
    Lees het vorige artikel van Deisy: 6 inspirerende lessen uit het boek #Girlboss van Sophia AmorusoMy Profile

    1. Fijn dat je mijn artikel zo apprecieert Deisy. In Nederland is het inderdaad verplicht en ik begrijp wel dat fijn is want zo is het voor iedereen duidelijk. Hoewel er toch nog altijd veel bloggers zijn die het niet vermelden volgens mij. En ik begrijp die transparantie ook hoor, ik vind oprechtheid ook heel erg belangrijk en het liefst van al zou ik het er ook gewoon altijd bij vermelden voor de duidelijkheid en om discussie of wantrouwen te vermijden. Maar omdat sommige bedrijven vragen om het niet te doen, doe/deed ik het soms niet. Ook omdat ik het gevoel heb dat ik anders (bijna) geen samenwerkingen krijg. Soms denk ik: nu gewoon aannemen wat ik aangeboden krijg en wat me leuk lijkt en niet te moeilijk doen, zo kan ik oefenen en tonen wat ik kan, en als ik ooit meer samenwerkingen aangeboden krijg, kan ik strenger gaan zijn. Ook omdat ik het zelf niet zo ontzettend belangrijk vind dat het erbij vermeld staat. Als mensen me dan zouden vragen of het gesponsord is, zou ik er wel altijd eerlijk over zijn. Maar goed, ik vind het een heel moeilijk onderwerp en weet zelf nog niet helemaal goed wat ik er nu zelf mee moet…
      Lees het vorige artikel van Kim: Is mijn blog wel leuk genoeg?My Profile

  4. Ik ben nog maar net nieuw in blogland, maar het lijkt me logisch toch… dat je het erbij vermeld als een artikel gesponsord is. Ik ben nu met mijn tweede review bezig (en dat pas met anderhalve maand bloggen!) en ik vind het erg leuk om te doen, maar ik wil heel duidelijk laten weten dat ik de review in samenwerking met heb geschreven. Daarbij wil ik zo eerlijk en onafhankelijk zijn als maar kan. Interessant artikel om te lezen trouwens. Kan ik als beginnend blogster nog veel van opsteken.
    Lees het vorige artikel van Annelies: Hoe het is om weinig energie te hebbenMy Profile

    1. Fijn dat je wat aan dit artikel hebt, Annelies. En fijn dat je op zo’n korte tijd al twee reviews hebt mogen schrijven en hier zo duidelijk over bent. Bij reviews moet ik zeggen dat ik het ook altijd vermeld, maar bij mij gaat het eerder over artikelen die je anders ook zou schrijven, maar waarin je een linkje vermeld naar een site tegen betaling…
      Lees het vorige artikel van Kim: Is mijn blog wel leuk genoeg?My Profile

  5. Volgens mij is het in Nederland eigenlijk verplict om erbij te zetten dat het gesponsord is.. Ook als je ervoor betaald wordt. Zal het nog is opzoeken in het boek dat ik heb. Hoe het in Belgie zit weet ik dan natuurlijk niet.
    Lees het vorige artikel van Robin: Last weekend: Tsitsikamma!My Profile

  6. Ik heb altijd nog vermeld dat het om een gesponsord artikel gaat. Wel doe ik dit onderaan. En waarom? Omdat ik het idee heb dat er mensen zijn die meteen afhaken als het gesponsord is, terwijl het artikel daar helemaal niet aan af hoeft te doen en je het in principe niet eens hoeft te merken.

    1. Daar ben ik het mee eens! Het is jammer dat sommige mensen standaard afhaken als het over een gesponsord artikel gaat, terwijl deze vaak ook erg leuk zijn. Anderzijds is het misschien wel ‘eerlijker’ om het bovenaan te vermelden, zodat mensen de vrije keuze krijgen om te beslissen of ze het lezen of niet… Hoewel, die hebben ze eigenlijk nog steeds. Moeilijk onderwerp vind ik!
      Lees het vorige artikel van Kim: Is mijn blog wel leuk genoeg?My Profile

  7. Er is helemaal niets mis met gesponsorde posts, maar er moet gewoon duidelijkheid over zijn. In het kader van transparantie is het gewoon duidelijker als je zegt dat je producten gekregen hebt om te reviewen, een artikel gesponsored is, etc.
    Ik heb de opdracht voor Esprit geweigerd omdat 1) ik nooit spontaan Esprit koop en hoewel ze best mooie dingen hebben, ik het dan wat geforceerd vond overkomen en 2) omdat je niet mocht vermelden dat het gesponsord was. Dat is mijn persoonlijke keuze en ik veroordeel jou zeker niet om het wel te hebben gedaan, hoor. Ik vind het gewoon het aangenaamst als iedereen transparant is. Dan heb je als lezer meer context en kan je de review/het artikel in dat licht beoordelen.
    Lees het vorige artikel van Sarahdise: Mini-NYX haulMy Profile

    1. Dat heb je heel mooi gezegd vind ik, en ik vind het ook heel sterk van jou dat je je zo aan deze waarden houdt. Zelf zou ik dat ergens ook willen doen, maar dan heb ik het gevoel dat ik nooit een samenwerking kan doen. Als beginnende blogger is het niet zo eenvoudig, dus heb ik zoiets van: ik wil nu zoveel mogelijk samenwerkingen (die me aanspreken natuurlijk) aannemen, zodat ik erin kan groeien. Eens ik meer aanbod krijg, kan ik natuurlijk ook selectiever zijn… Ik ben er dus niet helemaal uit wat ik wil.
      Lees het vorige artikel van Kim: Is mijn blog wel leuk genoeg?My Profile

  8. Ik vind dat het wel vermeld moet worden en idd omdat het heel irritant is als je denkt een goed product te zien omdat de blogger er enthousiast over is, maar er meerdere motieven spelen om er enthousiast over te zijn. Wij, als lezers, kunnen niet weten wat de motieven van een blogger zijn. Zijn e echt enthousiast of komt het idd doordat er een vergoeding tegenover staat. En ik heb w eens een blogger ontvolgd wegens continue reclame voor de AH bezorgservice. Haar geloofwaardigheid was weg voor mij. Dacht je een leuk persoonlijk artikel te lezen kwam de Appie weer langs. Ik wil blogs lezen en geen advertentie. Snapje. Een goede review is wel altijd welkom.

    1. Ik begrijp zeker dat een blog met voortdurende reclame niet fijn is. Ook als reclame ongeloofwaardig overkomt knap ik af. Maar wanneer iemand oprecht en eerlijk is stoort het me eigenlijk niet. Eigenlijk zou ik alle blogs die ik volg willen vertrouwen, en me dus niet willen afvragen of een artikel al dan niet gesponsord is en of het artikel dan wel of niet oprecht is… Maar toch trekken we die dingen steeds in twijfel. Dat is menselijk, maar ergens ook wel jammer vind ik.
      Lees het vorige artikel van Kim: Is mijn blog wel leuk genoeg?My Profile