Wat moet je allemaal in orde brengen als je gaat samenwonen?

Lifestyle

samenwonen_shutterstock

Foto samenwonen via Shutterstock

Zoals jullie intussen waarschijnlijk wel al weten wonen mijn vriend en ik sinds vorige week samen. Daardoor heb ik het heel druk gehad en dus ook weinig tijd gehad om te bloggen. Wel konden jullie vorige week al een verhuisvlog zien, en binnenkort komt er nog één aan! Maar vandaag heb ik eindelijk weer eens een artikel klaar voor jullie. Over verhuizen en samenwonen natuurlijk, want dat is waar mijn leven de laatste weken om draait Ik vertel jullie vandaag wat je allemaal in orde moet brengen als je gaat samenwonen of alleen gaat wonen, want ik moet eerlijk bekennen dat ik hier zelf ook niet allemaal aan gedacht had!

De huurwaarborg

Als je een appartement of huis gaat huren, moet je er rekening mee houden dat je in het begin ook een huurwaarborg moet betalen. Daar had ik eigenlijk helemaal niet aan gedacht, oeps! Meestal bedraagt de huurwaarborg twee- of driemaal de huurprijs, dus het is toch best een flink bedrag. Normaal gezien moet je dit dan op een geblokkeerde rekening laten zetten in samenspraak met de bank en de huurbaas. Dat geld wordt dan door de bank geblokkeerd en vrijgegeven wanneer de huurovereenkomst stopt. Als je niets stuk gemaakt hebt en altijd goed je huur betaald hebt krijg je in principe alles terug, maar indien niet kan de huurbaas de kosten die zij door jou als huurder hebben moeten maken terugvorderen.

Internet en televisie

Natuurlijk wil je in deze tijden ook internet en televisie thuis. Er zijn verschillende providers en pakketten, dus je kan best op voorhand al even kijken wat je graag wil en prijzen vergelijken. Als je op tijd weet wanneer je gaat verhuizen, kan je best ook al enkele weken vooraf de installatie aanvragen. Bij ons is het allemaal heel snel gegaan waardoor we dit niet op voorhand konden doen, en dus hebben we de eerste week zonder internet en televisie moeten leven. Normaal gezien zou ik dit verschrikkelijk vinden, maar doordat we zo druk bezig waren met verhuizen en alles installeren viel dit gelukkig nog goed mee! Bovendien bestaan er tegenwoordig hotspots en mobiel internet Maar toch, het is wel handig als dit snel in orde is.

Verzekeringen

Als huurder (als eigenaar niet denk ik) ben je meestal verplicht je huis/appartement te verzekeren tegen brand en schade (dit staat normaal gezien opgenomen in je huurcontract). Verder kan je je inboedel best ook verzekeren tegen diefstal. Ook een familiale verzekering is handig om te hebben.

Water en elektriciteit

Ook water en elektriciteit moet je in orde brengen in je nieuwe woonst. Als je iets huurt moet is dit normaal gezien allemaal al aangesloten en moet je enkel de overname regelen samen met de huisbaas. Water wordt in België door verschillende leveranciers geleverd, afhankelijk van je woonplaats. Deze leverancier heb je dus niet zelf te kiezen. Het enige wat je hiervoor dus hoeft te doen is een overnameformulier invullen met jouw gegevens. Meestal regelt de huurbaas dit en moet jij het gewoon invullen. Voor de elektriciteit is het een ander verhaal, want daar kan je wel zelf je leverancier kiezen. Als je geen idee hebt van welke leverancier je graag wil, kan je best de Vreg-test eens doen. Daar moet je wat gegevens invullen en die berekent dan welke energieleveranciers voor jou het goedkoopst zouden zijn. Wij zijn voor het variabel BP 1 jaar tarief van Energy People gegaan. Hier moet je je zelf bij inschrijven (kan meestal gewoon online), en je moet ook weer een formulier invullen met de huidige meterstanden en het EAN-nummer. Normaal gezien wordt dit formulier en het opnemen van de meterstanden ook weer door je huisbaas geregeld, en moet jij gewoon het formulier invullen en je aansluiten bij een leverancier naar keuze.

Adreswijziging

Als je verhuist moet je natuurlijk ook je adres laten wijzen bij de gemeente/stad waar je gaat wonen. Dit is in België zelfs wettelijk verplicht binnen de 8 werkdagen na de verhuizing. Van zodra de wijziging is doorgegeven aan de gemeente, moet je wachten op de wijkagent die komt controleren of je daadwerkelijk op het aangegeven adres woont. Die geeft je dan een brief af, waarmee je nadien weer naar het gemeentehuis moet. Dan moet je ook je identiteitskaart en pincode meenemen.

Gemeenschappelijke rekening

Als je met iemand gaat samenwonen, is het altijd handig om een gemeenschappelijke rekening te openen voor de gemeenschappelijke kosten zoals huur, water en elektriciteit, televisie en internet, boodschappen, enzovoort. Dit hoeft natuurlijk niet per se, maar maakt het volgens mij toch een stuk handiger.

Woon jij al samen of alleen? Wist jij dat je al deze dingen in orde moest brengen? En ben ik nog dingen vergeten? :-) 

Dit vind je misschien ook leuk:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

7 reacties op “Wat moet je allemaal in orde brengen als je gaat samenwonen?

  1. Jeetje, wat komt er eigenlijk veel kijken bij samenwonen. Ik woon nog gezellig bij mijn ouders en heb voorlopig nog geen plannen om het huis uit te gaan. Nog even rust van al die regeldingen dus

  2. Hallo Kim,

    Een kleine aanvulling in verband met verzekeringen.
    Als eigenaar van een appartement ben je verplicht bij te dragen voor de brandverzekering van de gemene delen (via de syndicus). Voor je eigen inboedel moet je zelf een brandverzekering te nemen.

    Ik zou je ook aanraden een familiale verzekering te nemen.